1.Učiteľ v očiach žiaka
Nemôžem sa zbaviť pocitu, že pojem prirodzená autorita učiteľa akosi ustupuje do úzadia. Áno, súhlasím s názorom, že učiteľ si spraví autoritu sám a on je ten ktorý si určí hranice medzi ním a deťmi. Problém však je niekde inde...
Deti si dnes vo všeobecnosti voči učiteľovi oveľa viac dovoľujú a mierne povedané veľmi rady hľadajú spomínanú hranicu medzi nimi a učiteľmi. To by sa tiež ešte dalo akceptovať, pretože entuziazmus, energia a veselosť by deťom chýbať nemala. Treba však rozlíšiť „zdravé“ hľadanie hranice od vyslovenej provokácie s ktorou sa stretávame žiaľ, čoraz častejšie.
Príklad: Zaujímavý pocit, keď Vám dieťa šupne snehovú guľu za golier J. Určite však lepší, ako riešiť otázku prijatia strážnej služby v základných školách...
2.Učiteľ v očiach rodiča a spoločnosti
Už dávno neplatí, že učiteľ bol v spoločnosti NIEKTO.
Zodpovedne a čestne môžem napísať, že učiteľ sa svoju prácu snaží robiť podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, jednoducho povedané na 100%. Veľmi dôležitá je však spolupráca učiteľa a rodiča. Tak ako rodič považuje za prirodzené, že o jeho dieťa je v škole dobre postarané, tak zasa učiteľ potrebuje mať pocit dôvery a korektnej spolupráce medzi ním a rodičom.
Je smutné a na zamyslenie, ako mnohí rodičia často dokážu byť veľmi nekritickí, ba až naivní. Chybu takmer vždy hľadajú v učiteľovi a slepo veria svojim deťom.
Chvalabohu serióznych rodičov, ktorí radi konzultujú problémy svojich detí nielen s nimi, ale aj s učiteľom, je ešte stále viac.
Príklad: Rodič namiesto otvoreného rozhovoru s pedagógom preradí svoje dieťa do inej školy v naivnom domnení, že tam sa z ich synáčika (dcéry) stane výborný žiak (žiačka), pretože sú tam kvalitnejší učitelia ako na pôvodnej škole.
Ešte sa to žiaľ nikdy nepotvrdilo.
3. Byrokracia verzus výchova
Žiaľ, v školstve je dnes asi dôležitejšie bezchybné vypisovanie triednych kníh a iných
„prepotrebných“ dokumentov, ako riešiť výchovné a iné problémy.
Príklad: Milí učitelia a učiteľky, koľkokrát sa vám už stalo, že dieťa, ktoré ste počuli v škole zahrešiť, ste akože nepočuli, ale hrial vás pocit, že máte dobre vypísané všetky kolónky v triednom výkaze?
Mrzí ma, že u mnohých byrokracia víťazí nad výchovou.
4. Platové ohodnotenie
Táto kapitolka je na samostatný článok. Rád ho napíšem.